Atlanteren – Cap Verde 01.11.2010

Da er vi fremme på Kapp Verde øyene, etter en liten seiltur på 830NM. Turen tok 7,5 dager og alt gikk perfekt, nesten litt kjedelig. Det blir et gjennomsnitt på 4,5 knop. Vi mistet båtshaken på veien. Det var nok det villeste som skjedde. Ble motorseiling det første døgnet, så spridde vi begge forseilene og seilte slik med vindroret som styrmann i 4-5 døgn!

Atlanteren – Cap Verde 01.11.2010

Vinden forsvant litt idet vi nærmet oss Mindelo, så det ble litt motor de siste timene mot land.

Vi kommer frem til Mohammedina, og det viser seg å være en skikkelig fin marina, med vann, diesel, internett og dusjanlegg. Der treffer vi utrolig mange hyggelige folk. Harbour masteren er en liten Marrokansk mann med det beste humøret og smilet jeg har sett. Vi kalte han bare «the little big boss» Vi traff også en fransk familie som bodde i en 24″ båt. Det ble mang en sen natte time i Cassiopeia med beøsk av dem, mens vi hørte på Svein som spilte gitar og vi sang, både Norsk, Engelsk og Fransk. Etter noen dager i Mohammedina ville vi oppleve litt mer av Marokko, og vi ble med Pascal med famile til Rabat «kongens by». 3 timer senere med fint tog med aircondition, var vi fremme. Her fant vi den gamle byen, en liten del inni byen som fortsatt har de gamle murene rundt. Der var det boder, resturanter, smale gater, noen ærlige folk og noen uærlige folk. Vi ble selvfølgelig lurt med på en «sightseeing» rundt i gamle delen av gamle byen, Vi fikk se hvor de lager puffer av kamelskinn, håndlagd! Og vi gikk gjennom de trangeste gatene jeg har sett, var plass til en mann i bredden. Vi ble tatt med opp på tak for å se på utsikten, vi ble vist små lokale Moskèr osv. Jeg tror vi var steder det ikke vanligvis er turister. Så vi var meget skeptiske på om vi kom til å bli ranet. Men når turen var over betalte vi ca. 250nok hver, for øyeblikket er det bare Edddie, Svein og meg der, noe som vistnok er svindelpris. Jeg synes det var helt fantastisk og verdt det…
Vi kom også inn i Kongens «bydel» her var alt striglet og det stod vakter i fineste stasen over alt. Kom ikke inn noe sted, så det ble en kort omvisning der.
Da vi kom tilbake til marianaen lå det en norsk seilbåt på siden av oss, et meget hyggelig par som seiler Ella ( http://www.ellapaatur.com ) Verdt et besøk.
Vi bestemmer oss for å seile videre mot Canari øyene, som er en liten seiltur på 4 dager.
Den turen gikk også veldig bra bortsett fra en liten ting. Satt faktisk farts rekord med Cassiopeia på det strekket.
Jeg sover i forpiggen og hører om det går fort eller seint, så den natta våknet jeg og hørte at det gikk utrolig fort. Det banker på døra, Eddie vekker meg og sier jeg må ta en kikk ute. Der sitter Svein litt forundret i øyene, sier at vi har hatt nesten 11knop på gpsèn. Jeg skjønner vi må reve. Det viser seg at det ikke er så lett, fordi det er noe galt med rullesystemet som klyveren er montert på. Så jeg må frem på baugspydet og ta ned seilet manuelt, det går greit. Litt spennende er det jo å ut der midt på natta, det er 5 meter høye bølger og båter seiler mellom 8-10 knop!
Kanari Øyene seiler vi egentlig fort forbi, stopper innom noen havner for å fikse rullesystemet. Når det er fikset seiler vi fort ned til sydspissen av Gran Canaria, kjøper inn mat og drikke for 7-9 dager på havet. Vi finner faktisk en Spar som har masse norske matvarer som, Bergensk fiskesuppe, Risgrøt, Leverpostei og Kjøttkaker i brunsaus, Fantastisk. Det var spesielt å sitte midt på Atlanteren og spise Norske Kjøttkaker…
Som det står på førstesiden, gikk også turen hit (Mindelo, Kapp Verde) veldig bra.
Hadde faktisk ingen problemer, seilte i 4 dager med spridde forseil, en dag med Gennaker, det er et seil på 76kvm. Altså veldig stort! Og vi hadde ca to dager med motorkjøring. Turen tok 7,5 dager og vi gjorde 4,5 knop i snitt. Vindroret styrte også eksemplarisk, vindgeneratoren og solcella ga mer enn nok strøm hele veien, og vi kunne faktsik se på film på flatskjermen om bord. Helt som planlagt altså. Vi mistet båtshaken når vi skulle ta ned Gennakeren, det var nok det villeste som skjedde. Vi fikk også tre Dorado på turen, og laget fiske suppe den ene dagen og hadde stekt fisk med poteter og løk en annen dag.
Dorado er en vannvittig god hvit fisk. Gleder meg til å fiske mer av den.
Kapp Verde Øyene ble oppdaget i år 1444 av Portugiserne. Det er veldig mye historie fra slavehandelen mellom Afrika og Amerika her, fordi de lå så strategisk til for «trekant handelen» i seilskutetiden. Nå bor det Over 500 000 mennesker her.
Vi blir her i en uke for da må jeg hjem å jobbe litt. Kommer tilbake til Mindelo den 17. Januar for å krysse over til Brasil. Sikter da først på en øy som heter Fernando de Norunha, som ligger noen dagers seiling fra Natal. Jeg trenger forresten mannskap til denne turen, så om du kjenner noen med en drøm om å krysse atlanteren i seilbåt, ta kontakt.

Inntil videre ha en Fantastisk julehøytid og et godt nytt år til alle!