Fortaleza skuffer ikke

Ankerdrammen tok vi sammen med noen Amerikanere som kom samtidig med oss.

Da er vi ankommet Fortaleza, etter 3 dogn paa havet. 3 fantastiske dogn. Det er vist noe spesilet med maanen naa om dagen, den er helt raa langt ute paa havet. Utrolig stor og hvit, maate nesten bruke solbriller paa natta… Vi hadde desverre ingen vind paa turen, saa det ble motor i 3 dogn i strekk, litt seiling i solgangssbrisen paa kvelden, men ellers ble det brukt en del diesel. Desverre.

Per med sine nya venner

Per, som jeg traff i Natal ble med paa denne etappen. Han har ikke vaert paa saa lange strekk for, og etter 4 timer kom delfinene og hoppet rundt baugen paa baaten. Da skjonte han at han gjorde rett valg aa bli med.

Jeg maa jo skrive noe om karnavalet i Pirangi. Jeg var ikke imponert, jeg oppfattet det som en enorm fyllefest i 4 dager. Jeg saa ikke en saann dame du ser paa tv, og naar man kan kjope en liter sprit for 15 kroner, saa sier det seg selv at det ligger noen igjen i gjorma klokka 10 dagen etter og sover. NB: det var ikke meg. De hadde en enorm lastebil med band paa taket som alle gikk etter og danset, drakk og sang. Bilen var like bred som gaten, og med ett gigantisk annlegg. Jeg turte ikke ta med kamera her, saa jeg har desverre ingen bilder. Selv om alle viste hvem han gale normannen var, som hadde seilt hit med baat.

Pirangi praia

Jeg hadde en litt kjip opplevelse i Pirangi. En kveld jeg kom til baaten var dingyen vekk! Noen hadde bindt opp tauet i baatenden av tauet. Jeg fant den igjen inne paa stranda hos en som selger solsenger. Jeg ga han 10 rais, det tilsvarer 35 kroner. Han paastod han  hadde svomt i to timer for aa redde den, noe som er rart med paalandsvind…

En annen litt kjip opplevelse var i Natal. Jeg rodde dingyen inn til land og dro den opp paa stranda, da jeg kom tilbake var det blitt lavvann. Her er det 3 meter tidevann, saa naa laa den langt oppe paa land! Jeg snudde den rundt og begynte og sku, der motte jeg en halv meter med gjorme, skikkelig artig med masse folk paa resturanten i stiekende sol. Jeg hopper oppi baaten og prover aa ro den ut av gjorma, den rikker seg ikke. Plutselig fosser gjormevannet inn i baaten, og jeg maa hoppe utav igjen. Jeg prover aa dra den inn mot land, men den sitter fortsatt fast. Det ender med at jeg binder den fast i en flytrebrygge og driter i hele baaten, og drar til en kompis og sover hos han. Dagen etter finner jeg ut at jeg har kjort gummibaaten inn paa et anker, det henger faktisk fast i baaten. Det er ogsaa blitt ett gigant hull i bunnen paa baaten, jaja. Shit happens!

Forste dagen vi kom hit, Sondag. Gikk vi for aa finne noe aa spise, da gaar vi rett inn i en gateresturant med karaoke og god stemmning. Vi er de eneste hvite her, og faar noen lange blikk. Vi bestiller en ol og noe mat. Her sier du bare: noe mat, ogsaa kommer det ett eller annet om noen minutter. Han gikk over veien til damen som satt der, og kom tilbake med en boks med ris, kjott og sann gult de har her i Brasil og to gaffler. Fantastik opplevelse!

Setter inn ett bilde her paa slutten, bare for aa irritere litt… Kos dere hjemme og her er Alt vel forstatt! 

Dette innlegget ble publisert i Fra tur med CASSIOPEIA 2010-2011. Bokmerk permalenken.