Rhinen – den farlige Rhinen 18.07.2010

Rhinen… store, farlige Rhinen!

Edvard mønstret på i münster, en fin liten by på kanalene før Rhinen, med
580 000 innbyggere. Gisle hadde vært her i fem dager, han dro Torsdagen. Edvard kom fredag. Han hadde reist i 6 timer og trengte en øl.  Så vi tok en pils på en av kneipene like ved båten før vi tok kvelden. Morraen kom og vi satte båten i gir. Det er egentlig det det handler om. Vi står opp, spiser frokost, fyller vann på vannflaskene våre, og setter båten i gir. Knud (les Autopiloten) gjør styrejobben, vi bare trykker litt på knappene for å hjelpe han med navigeringen. Han har ikke øyne stakkars. Bjørn (les Motoren) jobber dagen lang, det er han som får båten fremover i motstrømmen. Det er ca 4 knop motstrøm her nå. Vi er vist heldige, det er lite vann i Rhinen nå. Strømmen kan vist komme opp i 10 knop her, da hadde vi gjort ca 4 knop bakover. Og husene langs bredden hadde hatt vann til brystningen, det har skjedd noen ganger. Når Gisle var her, var vi et godt stykke unna Rhinen. I en havn så vi en bitte liten Dansk seilbåt. Jeg dunker på, som jeg pleier, vil si hei. Ut kommer en eldre Danske, vi merker veldig fort at vi bare skulle gått forbi. Vi prater litt, han finner ut at vi skal ut på Rhinen. Han rykker bakover og lurer på om vi er gale, han har hørt mye om den elva ja. For det er det det er, en sinnsyk lang og stor elv. Som kommer fra Alpene og bukler seg nedover Tyskland gjennom Holland og ut i Nordsjøen. Nei, han ser på båten og måten jeg har festet masta på, «det er galskap å gå ut der med den masta sånn» sier han. Og roret mitt, det var ALT for lite, jeg kunne ikke se roret mitt ned i det grumsete vannet men det kunne vist han. Motoren min den var også for liten. For å si det sånn, alt var galt. Men han mente det godt sa han… Han sto med to pekefingre opp i fjeset mitt og ga meg gode råd. Jeg sa vi skulle til Middelhavet, da hadde han heller ingen ting positivt og si om det. Så, nok om Dansken.
Meg og Edvard sitter der da, og soler oss eller hva vi måtte finne på underveis, Knud og Bjørn jobber jo som sagt med navigeringen osv. Vi ser litt på «kartet» og lurer på om det finnes noen Yachthafen om ikke så lenge til, det ender med at vi kjører i 9timer uten stopp uten å finne tegn til noen havn. Må sies at jeg ikke akkurat har planlagt dette kanal  prosjektet mitt veldig godt. Jeg hadde ett oversikts kart, som går fra Tyskland til Middelhavet.  Det er ikke avmerket en sluse eller havn På det. Jeg vet vi nærmer oss Rhinen og jeg er selvfølgelig skeptisk til Rhinen pga. denne dansken vi møtte. Men etter en sluse som jeg trodde var den nest siste, viste det seg at det var den siste før Rhinen og plutselig er vi Midt i Elva. Det er masse strøm mot oss, vi har lite diesel og det nærmer seg kveld. Vi MÅ finne en plass og ligge før natta. Vi ser en bukt, og kjører inn der. Jeg sier til Eddie at det var bra det skjedde sånn, nå er vi her. Vi må bare prøve i morra og kjøre mot strømmen og se hva som skjer. Vi finner ut at om vi kjører i 2 knop i 5 dager i 7 timer hver natt, ja natt, så kommer vi til Koblenz og er ferdige med Rhinen. Vi tenkte som så at det var mindre store skip om natta, men det skulle også vise seg å være feil. Her kjører de 24 timer i 365 dager tror jeg. Så jeg mistet litt motivasjonen akkurat der og da. Holdt på å snu og ta veien ut gjennom Holland til Den engelske kanal, men Eddie holdt motet mitt oppe og sa at det kom til å gå helt fint. Så med frisk mot og etter en god frokost, satte vi båten i gir. Noen skip var det og strøm var det også, men langt i fra så galt som dansken hadde forklart med stor iver, og vannvittige håndbevegelser.
Vi holdt greit 3 knop, altså en knop mer en vi hadde regnet med. Og i en elv er det alltid mindre strøm i innersvingen, så vi kjørte på kryss og tvers, mellom skip og wasser politei. Fra den ene bredden til den andre, dette gikk jo rett så greit. Vi spiste kilometer. Så etter noen timer kom vi til første havn. Vi har vært innom Düsseldorf, köln, bonn og nå Koblenz. Selfølgelig også noen små yacht hafen som ligger langs her med en liten stein mur for å holde strømmen ute. Rhinen har rett og slett vært gøy!  Så nå etter 190km med motstrøm er vi i Koblenz. Har bare gått på grunn to ganger og stoppet av politiet en gang. Masta henger fortsatt på og roret har oppført seg eksemplarisk.
Den ene gangen vi gikk på grunn, fant vi ut vi skulle bade. Hvordan gjør du det i 4 knops motstrøm som føles som 7. Fordi vi kjører 3 knop imot. Jo, da kjører vi inn i mellom to av disse stein gjerdene som er satt ut fordi… kanskje noen andre også vil bade. Men inni der er det grunt, faktisk under 1,5 meter som båten min stikker. Så Bang, hump og en liten snurr, så ligger vi der sidelengs med strømmen i sida og godt lent over. Søren! Vi får kontakt med en annen båt, hiver tauet over og han drar oss lett av. Ingen skade skjedd. Andre gangen skulle vi inn å finne en plass for natta, vi svingte av Rhinen og inn på en «side» vei, fortsatt litt strøm, men ikke så mye. Fant ingen plass, så vi kjører videre og ut mot hoved leiaigjen. Plutselig samme lyd og snurr og vi ligger der, igjen. Denne gangen var det et passasjer skip som kom forbi og lagde bølger. Så vi humpet oss av, og kjørte tilbake samme vei som vi kom. Da jeg ble stoppet av wasser politei, satt jeg i gummibåten min, som er ca 8 fot. Eddie pumpet opp båten og jeg tok en prøvetur, var ikke kommet ut av Köln havn før det stod en politimann og vinket meg inn til båten deres. Jeg hadde ikke på meg meg vest og hadde hatt båten i plan inne i havna, og jeg tenkte også at det er sikkert ikke lov å kjøre så små båter på Rhinen. Ingen ting av det nevnte var noe problem, han måtte le litt selv av det. Problemet var at jeg ikke hadde registrering på båten, den skal ha navnet på moderskipet på seg. Så han ga meg to uker på å ordne det, og sa i samme slengen at da er jo du ute av Tyskland, så det er egentlig ikke noe å tenke på… Han var en veldig hyggelig mann, hadde vært gift med en dansk pige, og snakket litt dansk. Han sa også at når de så, ihvertfall en Norsk båt, vinket de og smilte de viste vi skulle videre til middelhavet, og var ikke så nøye med sertifikater osv. For jeg har ikke noe sertifikat for kanaler, et såkalt CEVNI sertifikat. Jeg vet hva det er og kan ta det på nett, men gidder ikke før jeg må. Kanskje det blir frankrike.
Jeg synes faktisk tiden på Rhinen har gått fort, hadde gruet meg litt til dette strekket, men en uke, noen dager i et par storbyer osv, det har vært helt topp. Jeg hadde også tenkt at det ble dyrt med diesel, men Bjørn drikker 3 liter i timen, så på 160km, som er det vi har kjørt i motstrøm, har han ikke drukket mer en 60 liter, det er jeg veldig fornøyd med. Må fylle litt vann og passe på olja, men ellers har det gått problemfritt til nå…
Nå skal vi inn i Mosel dalen, eller vi er der. Men dere får vente med å høre om det til neste reise brev. Kan bare si at det er utrolig fint her.

Ha en fortsatt fin sommer hjemme!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s